Parkeren tijdens de haal- en brengmomenten bij basisscholen.

Wie kent het niet: tijdens het brengen en halen van kinderen staat de hele omgeving vol geparkeerd omdat teveel kinderen met de auto worden gehaald en gebracht. En dan ook nog niet altijd even netjes want “ach het is maar voor even”… Waarom gaan ouders niet fietsend de kinderen naar school brengen? De meest gehoorde antwoorden zijn dan: “omdat ik hierna meteen doorrij naar mijn werk”of “omdat het bij de school zo gevaarlijk is door al die auto’s”.

En dat terwijl we allemaal weten dat het om heel veel redenen beter is om met de fiets naar school te gaan. Kinderen krijgen verkeersinzicht, ze bewegen voor en na een dag school, krijgen de jaargetijden beter mee en hebben geen tijd om ruzie te maken met het broertje/zusje op de achterbank bijvoorbeeld. Er is zelfs een speciale naam voor kinderen die steeds gehaald en gebracht worden: de achterbankgeneratie!

Maar hoe verander je de beslissing die ouders ’s ochtends voor vertrek maken over het vervoersmiddel? De belevingsadviseur kijkt samen met school, ouders, aanwonenden, gemeente en wijkraad naar oplossingen om langzaam maar gestaag dit gedrag te veranderen.

Steeds meer ouders brengen hun kind met de auto naar school want de omgeving van de school is steeds gevaarlijker omdat steeds meer ouders hun kind met de auto naar school brengen....
30% van de leerlingen komt uit Elden en kan beter lopend of met de fiets naar school, zelfstandig of begeleid. Kinderen uit de omliggende wijken zijn met de fiets net zo snel als met de auto zoals je op de kaart kunt zien. Vanuit deze wijken zijn veilige fietsroutes.

In dit voorbeeldproject is er samen (de scholen, peuterspeelzaal, BSO, gemeente, dorpsraad en bewoners) voor gekozen om de looproute als eerste uit te voeren. Om de betrokkenheid te vergroten is de looproute door ouders van de school zelf aangebracht met sjablonen en speciale wegenverf. De voetstapjes leiden de kinderen van de school naar de parkeerplaats.

Het verkeer wordt omgeleid tijdens het spuiten van de looproute.
Het zebrapad is speciaal verlegd voor de looproute.
Het aanbrengen van de looproute door ouders.
Dames- heren- en kindervoetjes. Voor ieder z'n eigen voetstap!

De Jozefschool heeft voor blauw gekozen en de Troubadour voor geel. De eerste stap is gezet, effecten zijn positief en de kinderen hebben er zin in!

Ouders van de andere basisschool brengen de gele looproute aan.
Van het parkeerterrein naar de school.
Looproute
De verf blijft 3 tot 5 jaar zichtbaar.
De kinderen zijn nieuwsgierig en willen al meteen over de voetstapjes lopen!
Overleg met aanwonenden, school en gemeente.

In overleg met de aanwonenden is ervoor gekozen om de gele streep door te trekken. Tot nu toe is iedereen daar zeer positief over, in januari worden de belevingen en metingen besproken.

De school werkt ook binnen de school hard mee om fietsen te stimuleren. Elke dag staat de directrice iedereen welkom te heten en spreekt ze foutparkeerders aan op hun gedrag. In de nieuwsbrief worden regelmatig de voordelen van fietsen genoemd. Bij de aanleg van het nieuwe schoolplein worden meer en betere fietsparkeerplekken gerealiseerd.

 

Ook problemen met foutparkerende ouders? Neem dan even contact op.

Tel: 06 45600419

Mail: petra@openbaarbeleven.nl

 

De belevingsadviseur was de projectleider in opdracht van de gemeente Arnhem en dorpsraad Elden.